torsdag 12 december 2013

God Jul!

Det är svårt att sörja. Vad är normalt, när ska man gråta? Kan man gråta? Måste man gråta?
Minnesbilder börjar komma till mig och vetskapen om att pappa inte kommer fira jul med mig iår är tungt att bära. 
Huset där jag växte upp är sålt, nya ägare ska fira sin första jul där, glädje och gran, paket som ska delas ut. Spisen i köket som sprakar. 

Minnesbilder av pappas steg i ulltofflor. Han skratt och hans alltid lika snea glasögon. Glädjen över våran egen huggna gran och de färgglada paketen som ska öppnas. Doften av kaffe, lussebullar och ved. 
Min andra jul skall firas, avklaras i Malmö. Förväntningar. Förhoppningar. Om att det ändå ska kännas OK. Jag gör de för er skull, ni som finns kvar. 
Jag gör det för pappas skull. Men min egen? 24/12 en dag som inte längre är fyllt av enbart kärlek, utan nu även sorg efter den mest älskvärda personen i mitt liv.

Ett nytt kapitel, ett nytt liv ska påbörjas. Ett nytt fokus, till den människa, till den förälder som fortfarande finns kvar. Du som alltid fått stå lite utanför, fått stå lite bakom, till en fantastisk människa som jag har privilegiet att kalla mor. 
Vi ska lära känna varandra med andra ögon, med ny kärlek och med mod för att bearbeta gamla demoner.
Jag älskar dig också. 

God Jul vänner och alla jag inte känner. 

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar