måndag 20 maj 2013

Mitt problem kan bli ditt problem!

Vi har alla våra problem här i livet.
Mitt är att jag är så oerhört ALLT .. eller inget.
Förra veckan skötte jag kost och träning exemplariskt, eller ja veckan innan förra.
Och nu, tränade jag bara 2 dagar och slarvade enormt med kosten.

Som oerhört kontrollfreak blir jag galen då jag tappar kontrollen.
När tappar jag mitt kontrollbehov? Då jag dricker alkohol.
Denna enorma cirkel av kontroll-kontrollförlust-ångest börjar tära på mig.

Kommentarer om hur fin jag ser ut föder min motivation och min ork att fortsätta träna.
Samtidigt som det ger mig oerhörda samvetskval då jag hoppar över en träning eller äter något som jag själv anser är onyttigt.

För tillfället är jag bara trött och jag har absolut ingen matlust.
Det kan vara vädret som alla klagat på.
Har precis tryckt i mig en enormt god paj och ska snart ut och springa.
Det är dags att skärpa sig igen.

Idag var vi på KRIS i Helsingborg. Kriminellas revansch i Samhället för att göra en intervju till vårt arbete.
Oerhört inspirerande arbete som de bedriver där uppe, vi skriver om ungdomskriminalitet så det var Unga Kris vi mötte.
Tänka sig att så unga människor hamnar snett så tidigt i livet och vilket oerhört ansvar vi bär gentemot våra unga i dagens samhälle.
Det är inte bara ungdoms kriminalitet som ökar, det är ångestsyndrom, stress och annan psykisk ohälsa som ökar lavinartat och vi "vuxna" bara.. "AH nä jag vet inte vad det beror på..."
Om vi inte hjälper våra unga då de  är i en inledande fas av.. vad nu deras problem kan tänkas vara.. Kommer vårdbelastningen och arbetet bara öka! Och politiker som bara pratar om "pengar som ska sparas".. ja tänk preventivt om ni nu ska spara pengar.

Oerhört intressant besök som sagt som får mig att vilja arbeta med utsatta unga ännu mer! På vilket sätt vet jag inte ännu, men jag är ju själv ung så får helt enkelt vänta ett slag så kommer jag nog på vad jag ska göra.

Well, vad ville jag ha sagt?
Vi alla kan hamna lite snett och vi alla kan behöva lite eller mycket hjälp.
I ett samhälle som mer och mer blundar för andras problem kan i alla fall jag och mina närmsta istället öppna ögonen och försöka hjälpa varandra.
För varenda en av oss har oerhörda resurser och kapacitet att hjälpa och se andra människor.

God kväll!

1 kommentar:

  1. Ni är alltid välkomna tillbaka till oss på KRIS och Unga KRIS!

    SvaraRadera